Hoe succesvol ben jij op internet?

Over het belang van Google Analytics

Iedere zelf respecterende ondernemer met een website (jij dus ook) heeft als het goed is ook een Google Analytics account. Mocht dit niet het geval zijn, dan is dat je hoogste prioriteit van vandaag! Waarom? Omdat als je niet weet waar je bent, je ook niet kan bepalen of je je doelen hebt bereikt. En als je dan toch niet weet of je je doelen behaald hebt, waarom stel je ze dan? ...En ja, de bijbehorende planning kan ook in de prullenbak... Zo lekker vroeg naar huis vandaag. Het wordt 23 graden met een zonnetje!

Of wacht. Het kan ook anders. Meld je nu aan bij Google Analytics (gratis!) en maak direct je doelen aan. Het mooie van Analytics is dat je geen algemene doelen als "20% meer winst" kan koppelen aan je internet marketing activiteiten (winst is namelijk afhankelijk van veel meer factoren dan die je via het internet kan beheersen), maar dat je concrete doelen stelt als "het aantal aanmeldingen op je nieuwsbrief", "het aantal verkochte rupsbanden via de webshop", of "het aantal volgers via Twitter". Allemaal concrete doelen waar je controle over hebt op het internet en die bepalen hoe succesvol jouw internet marketing activiteiten zijn.

Hoe stel je doelen in Google Analytics

Het zesde item in de linker navigatiekolom spreekt voor zich: doelen! Hier krijg je een overzicht van de bestaande doelen, wat het conversie percentage is (dus hoeveel keer je het doel bereikt hebt gedeeld door het aantal bezoekers), hoe het doel bereikt is, etc. Een nieuw doel aanmaken doe je echter via de Analytics instellingen in je Profielinstellingen (om het makkelijk te maken).

Afhankelijk van het soort bedrijf kan je verschillende doelen instellen (zie boven), maar twee doelen moet je altijd toevoegen:

  • Het aantal aanmeldingen op je nieuwsbrief (als je die hebt - vorige week heb ik verteld waarom je die moet hebben!)
  • Het aantal mensen dat contact opneemt via je contact formulier
  • Of als je een informatieve website hebt, de tijd dat iemand op je site doorbrengt
  • Of het aantal bekeken pagina's per bezoek

Concreet kan je drie soorten doelen instellen:

  1. URL-bestemming
  2. Tijd op site
  3. Pagina's per bezoek

Waarvan vooral de eerste van belang is. Als iemand namelijk een actie heeft ondernomen die voor jou een conversie is stuur je hem/haar door naar een specifieke pagina. Bijvoorbeeld een bedankt-voor-je-aanmelding-pagina, of uw-bestelling-is-voltooid-pagina, etc.

Nu kan je dan eindelijk aan je doelen gaan werken

Ga nu niet ieder dag zitten navelstaren, maar laat Analytics eens een maandje met rust. Na een maand heb je voldoende gegevens om te kijken wat je kan veranderen om je doelen te bereiken. Conversie optimalisatie heet dat. Wil je bijvoorbeeld per maand 100 rupsbandjes verkopen, maar zie je dat veel bezoekers met de rupsbandjes in hun winkelwagentje uiteindelijk niets kopen, dan zou je kunnen kijken of je iets aan je betalingscondities zou moeten veranderen. Of als men wel op je aanmeldingspagina komt, maar zich uiteindelijk niet aanmeldt.

Kan je wel wat hulp gebruiken?

Kom je er niet uit of is Analytics gewoon niet jouw ding, neem dat contact op met R2 Marketing via mail (info@r2marketing.nl) of direct via de telefoon op 06-10914530. Wij helpen je graag!

 
© 2011 Rob Rutten / R2 Marketing Internet Marketing & Digital Media, alle rechten voorbehouden.