Social Media

Wat moet je er (niet) mee?

Hyves? Dat is meer iets voor mijn kinderen. Facebook? Ik heb genoeg aan echte vrienden. Twitter dan? Wie zit er nu te wachten op wat ik de hele dag doe...

Zomaar een veelgehoorde reactie wanneer je het met de digitaal minder socialen onder ons hebt over Social Media. Jammer, want Social Media maakt het internet een stuk aangenamer en biedt ons ondernemers veel nieuwe kansen!

Wat is Social Media

Als refresher: Social Media omvat alle internettechnieken die interactie mogelijk maken. De kracht van Social Media zit hem er in dat er geen redactie plaats vindt. Je kan dus alles Twitteren wat je wilt. Maar als je buiten je boekje gaat kun je er vanuit gaan dat je de wind van voren krijgt.

Het is dit gebrek aan redactie (of controle) wat bedrijven vaak tegen houdt om ook in Social Media te stappen. Ben je niet erg kwetsbaar op Social Media? Ja, dat klopt. Maar dat ben je toch al of je mee doet of niet. Je kan alles wat er over je gesproken wordt negeren, maar is het niet verstandiger om de dialoog aan te gaan?

Succesvol opereren op Social Media

De meest succesvolle bedrijven die ook op internet opereren, hebben veelal hun succes aan Social Media te danken. Denk aan Bol.com, Zoover.nl of Kieskeurig.nl die allemaal groot zijn geworden dankzij klantbeoordelingen. Of Wikipedia, dat het resultaat is van de kennis van de massa.

Bedrijven die in eerste instantie niets van Social Media moesten hebben (zoals Coca Cola, of Dell) zijn nu helemaal overslag en hebben het voor elkaar gekregen om met Social Media hun imago, service verlening, en klantentrouw te versterken. Dat kan Social Media ook voor jou doen! Dat het werkt is inmiddels wel duidelijk. Dell had in 2009 al een omzet van meer dan 3 miljoen dankzij Twitter.

Hoe pak je het aan

Zomaar wat gaan Twitteren of een Facebook pagina starten heeft geen zin. Je zal eerst moeten bedenken wat je wil bereiken en op basis daarvan een plan maken. Dus:

  1. Wie en wat wil je bereiken? Waar zit jouw doelgroep en wat doen ze daar? Kijk de kat uit de boom.
  2. Welke Social Media passen daar bij? En hoe past het in je algehele marketing plan?
  3. Wat doet je concurrentie? Welke strategie ga je volgen?
  4. Wijs iemand aan die verantwoordelijk is voor het Social Media gebeuren en zorg voor voldoende mensen om op Social Media te reageren
  5. Maak een planning, met concrete doelen. Begin eenvoudig, en bouw je doelen uit.
  6. Plan je activiteiten met regelmaat. Laat geen stiltes vallen.
  7. Houd het persoonlijk, maar houd privé en werk gescheiden
  8. Laat je niet afschrikken door een paar negatieve reacties. Mafkezen heb je altijd.

In mijn poep?

Tenslotte, denk goed na over wat je op internet, in een interview of op een ander manier zegt en doet dat opgenomen kan worden. Daar waar je vroeger weg kwam met een opmerking van "Dat heb ik niet gezegd", kan je er nu vanuit gaan dat je uitlatingen mede dankzij Social Media sites als YouTube voor heel lange tijd online blijven. Zo ondervond ook dit echtpaar, dat ruim 5 jaar geleden dacht een weekendje Parijs te kunnen winnen: In mijn poep?. Je "poep" is in Vlaanderen trouwens je kont... en of het echt is?

© 2011 Rob Rutten / R2 Marketing Internet Marketing & Digital Media, alle rechten voorbehouden.