Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie

In Nederland heeft 90% van de huishoudens inmiddels toegang tot internet (Bron: CBS) en 70% van de internetters geeft aan een zoekmachine te gebruiken om zich op een aankoop voor te bereiden. De getallen spreken dus voor zich: als u niet zichtbaar bent op het internet of niet naar boven komt in zoekmachines loopt u veel potentiële klanten mis!

Nu kunt u uw zichtbaarheid in zoekmachines als Google en Yahoo op twee manieren verbeteren:

  • Zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) zorgt ervoor dat u op bepaalde zoektermen een hogere natuurlijke score krijgt
  • Zoekmachine adverteren plaatst betaalde advertenties boven en rechts naast de zoekresultaten

Beide hebben hun voor en nadelen. Zoekmachine optimalisatie kost u relatief veel tijd en energie en leidt uiteindelijk vaak tot een compleet redesign van uw website, maar daar staat tegenover dat u dan verder niets aan Google of Yahoo hoeft te betalen voor een goede positie. Zoekmachine adverteren vraagt weliswaar ook tijd om de juiste zoektermen te definiëren, maar deze hoeven niet terug te komen op uw site. U koopt dus als het ware uw tijd en energie af, maar daar staat wel tegenover dat u voor uw positie moet betalen. Moet u kiezen voor één van beide? Nee hoor, vaak worden beide middelen gebruikt om de gewenste positie te behalen.

Meer over zoekmachine adverteren vindt u op de pagina over online adverteren.

Een natuurlijk hogere ranking

Een natuurlijk hoge ranking is afhankelijk van veel verschillende factoren en Googles ranking algoritme is inmiddels net zo'n goed bewaard geheim als het recept van Coca Cola.

Maar dat betekent niet dat u niets kan doen, een goede natuurlijke ranking begint namelijk bij uw klant! Het belangrijkste in zoekmachine optimalisatie is bepalen waar de klant op zoekt. Als u bijvoorbeeld opzoek gaat naar een restaurant in Amsterdam, zoekt u op "restaurant Amsterdam". De kans dat u dan "Eethuis de Krolse Kater" in de Jordaan hoog in de resultatenlijst tegen komt is dan niet zo groot.

Nu hoeft u gelukkig niet de naam van uw restaurant te veranderen om beter te scoren in de zoekresultaten, maar u moet er wel voor zorgen dat de zoektermen die voor u belangrijk zijn op sleutelposities van uw website te vinden zijn. Welke dat zijn is geen geheim en Google heeft ook het één en ander gepubliceerd wat u kan helpen met het verbeteren van de positie van uw pagina in de zoekresultaten (zie bijvoorbeeld de Links hiernaast).

Kunt u wel wat hulp gebruiken?

Mocht u wat hulp kunnen gebruiken op het gebied van zoekmachine optimalisatie, dan helpt R2 Marketing u graag! Bel even op 06-10914530 of neem contact op via het contact formulier. Wij komen dan met veel plezier langs om het één en ander verder toe te lichten in een vrijblijvend kennismakingsgesprek.